Spotkania z innymi nauczycielami-entuzjastami, to zawsze okazja do poznania nowych metod pracy, naładowania akumulatorów i zarażenia się optymizmem. Oto przegląd ostatnich ciekawostek.
Strony
▼
czwartek, 25 grudnia 2014
Integracja klasowa - świąteczne pomysły
Tradycje świąteczne sposobem na integrację
Zwierzaki mówią
Prostym sposobem na zintegrowanie klasy jest wykonanie wspólnej dekoracji. Na święta mogą to być łańcuchy, ozdoby, strojenie choinki, oglądanie prezentacji na temat tradycji SZCZODRE GODY albo tworzenie elementów na gazetkę. W przypadku mojej klasy wybór padł na zwierzęta, ponieważ każdy uczeń w domu ma jakiegoś pupila. Należało narysować (lub wykonać cyfrowo, a potem wydrukować) swoje zwierzątko w przebraniu Mikołaja oraz umieścić na kartce krótkie życzenia. Tak to wyglądało:
Zróbmy to razem
Wspólne przygotowanie klasowej Wigilii, udekorowanie stołu, śpiewanie kolęd, jasełka, czy nawet pomalowanie tablicy - zawsze łączy.
Zdjęcia wykonane podczas uroczystości można zamienić na ciekawe "kartki świąteczne", np. Smilebox, Elfyourself, albo taką mówiącą kartkę Joynaswieta lub zbiór informacji na Thinglink.
|
sobota, 20 grudnia 2014
sobota, 13 grudnia 2014
Rozwijanie pasji - książkotutorial komiksopodobny
Książkotutorial, to takie publikacje, które jak screencast - na wpół w obrazkowej, na wpół w przypominającej instrukcję formie - pokazują uczniowi, jak zrealizować dane zadanie.
Takie książki łączą formę komiksu z filmowym storyboardem oraz swoiście zredagowanym przepisem oraz planem działań. Najczęściej są bogato ilustrowane, operują schematami zunifikowanymi (np. dymki w wypowiedziach "przedmiotów"). Tę metodę zapoczątkowały prywatne instytucje, rozwijające dziecięcą pasję, jak "Roboty i Spółka" KLIK czy "Unibot" KLIK lub choćby "Doświadczenia Dla Ciekawskich" - zajęcia organizowane przez Pałac Młodzieży w Katowicach, czy w ogóle popularność różnych pałaców nauki (np. w Warszawie - "Kopernik").
Takie książki łączą formę komiksu z filmowym storyboardem oraz swoiście zredagowanym przepisem oraz planem działań. Najczęściej są bogato ilustrowane, operują schematami zunifikowanymi (np. dymki w wypowiedziach "przedmiotów"). Tę metodę zapoczątkowały prywatne instytucje, rozwijające dziecięcą pasję, jak "Roboty i Spółka" KLIK czy "Unibot" KLIK lub choćby "Doświadczenia Dla Ciekawskich" - zajęcia organizowane przez Pałac Młodzieży w Katowicach, czy w ogóle popularność różnych pałaców nauki (np. w Warszawie - "Kopernik").
Tydzień Czytania, czyli magia odkrywania
Czytanie to jest odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów. [Jarosław Iwaszkiewicz] W tych cudzych słowach zaklęte są pragnienia, dążenia, potencjał całej ludzkości, gdyż wyłącznie gatunek ludzki opracował sposób, jak utrwalać to, co niewyrażone, za pomocą symboli, by ów zapis stanowił zagadkę dla kolejnych pokoleń, czytelników, odbiorców.
Pozostawianie po sobie zagadek wraz z ich potencjalnym, niejednoznacznym rozwiązaniem, stało się podwalinami cywilizacji, w której ludzie bez nakazu umówili się, by od siedmiu tysięcy lat pisać o tym samym na miliony różnych sposobów - czym jest świat oraz jaki jest cel i sens bycia człowiekiem. "A priori" są nurtujące, drażniące, a irytują tym silniej, im więcej się owych pytań pierwszych dostrzeże. Mnogość stymuluje dwie drogi - ucieczkę i wycofanie z powodu lęku, ale również walkę, zdobywanie, odkrywanie. Moim zdaniem rolą nauczyciela jest zasilenie ucznia w odwagę do stawiania owych pytań i znalezienie sposobu na wykrzesanie odwagi, by nie ustępować im pola.
Pozostawianie po sobie zagadek wraz z ich potencjalnym, niejednoznacznym rozwiązaniem, stało się podwalinami cywilizacji, w której ludzie bez nakazu umówili się, by od siedmiu tysięcy lat pisać o tym samym na miliony różnych sposobów - czym jest świat oraz jaki jest cel i sens bycia człowiekiem. "A priori" są nurtujące, drażniące, a irytują tym silniej, im więcej się owych pytań pierwszych dostrzeże. Mnogość stymuluje dwie drogi - ucieczkę i wycofanie z powodu lęku, ale również walkę, zdobywanie, odkrywanie. Moim zdaniem rolą nauczyciela jest zasilenie ucznia w odwagę do stawiania owych pytań i znalezienie sposobu na wykrzesanie odwagi, by nie ustępować im pola.
piątek, 5 grudnia 2014
XII J_O_L
W dniu dzisiejszym w naszej szkole gościliśmy laureatów 12. już edycji konkursu „JESIENNE OGRODY LITERACKIE”, którego celem jest nie tylko propagowanie czytelnictwa, ale też rozwój wrażliwości młodych artystów.
Mikołaj i XII JOL by Slidely Slideshow
Mikołaj i XII JOL by Slidely Slideshow