Ostatecznie wszystko kończy się na precyzji użycia języka. Nieumiejętnie zredagowany prompt przekreśla sukces.
Strony
środa, 2 października 2024
niedziela, 18 sierpnia 2024
Tajemniczy właściciel misek z koralikami
Wyobrażam sobie stolik, na którym ustawionych jest pięć misek zawierających kolorowe koraliki. Możesz w dowolny sposób wybierać spośród ich zawartości, by tworzyć różne rzeczy z tych koralików: wyszywanki, plecionki, kolczyki, bransoletki...
środa, 24 lipca 2024
Miękkie ludobójstwo
Wolności ma się na zawsze. Garry Gottfriedson to kanadyjski pisarz i poeta, w szkole rezydencjalnej spędził jako dziecko pięć lat. Podobnie jak niedawno robił to Marian Turski, wyjaśnia, jak wyglądało to, co ja nazywam "miękkim ludobójstwem".
piątek, 5 lipca 2024
Samotność z AI
Rozważania zostały zainspirowane artykułem Kamila Śliwowskiego (tutaj źródło), który napisał w podsumowaniu: "W serii badań osoby, które współpracowały ze sztuczną inteligencją, doświadczały wzrostu produktywności (więcej wykonanych zadań niż kiedykolwiek wcześniej) i równocześnie czuły się bardziej wykluczone społecznie i samotne (łącznie z pogorszeniem snu, większym spożyciem alkoholu). Zamiast skupieniu na automatyzacji, badacze zwracają uwagę na potrzebę autonomii, poczucia kontroli, mistrzostwa i pracy dającej poczucie celu."
niedziela, 9 czerwca 2024
Darmowe edu-mróweczki
Od 30 września nie będzie już Microsoft Flip (od jakiegoś czasu nie ma już Flipgrid). Platforma zostanie zamknięta i przetransformowana w wewnętrzne narzędzie dostępne tylko z poziomu Teams, czyli dostępne dla tych, którzy mają pracownicze konto w MS Office 365.
Musée des Arts Forains · Pavillons de Bercy, E2 Paris 2019 |
piątek, 5 kwietnia 2024
Zygmunt Krasiński i teorie spiskowe
Autor "Nie-Boskiej komedii" był nietuzinkową postacią. Na lekcjach oburzenie wzbudza jego stosunek do żony, wieloletni romans, lęk arystokraty przed siłą zrywów masowych, izolowanie się.
Osobom uczniowskim łatwo jest dostrzec w kreacji Henryka elementy autobiograficzne. Niektórzy twierdzą nawet, że dzięki tej postaci Krasiński mówił to, co było niewygodne, zbyt bezpośrednie, radykalne i nie byłoby dobrze przyjęte w jego środowisku oraz stało w sprzeczności z kanonem obyczajowym jego czasów i sfery.
Podobnie jak Werter, który intryguje współczesnych nastolatków i wzbudza w nich chęć do introspekcji, prób analizowania zachowań i poszukiwania sposobów pomocy, tak i Henryk (w którym odbija się się Zygmunt) pośrednio irytuje, ale też wzbudza litość. Autorka bloga "Lekcja polskiego" podaje pomysł diagnozowania Wertera (TUTAJ), ja wybieram Henryka.
"Odbicia" przestrzeni i historia najnowsza w filmach
Ludzkie zdarzenia nigdy nie pozostają w izolacji. Zależą od miejsca i społeczności. Oto kilka moich propozycji rozwinięcia tematu.
Bazą mogą być teksty z kanonu lektur, np. rozmyślania Wokulskiego na temat Paryża i ewentualnej przeprowadzki bohatera, czy wpływ środowiska i dzielnicy Powiśle na zachowanie Marianny. Ciekawy sposób interpretacji determinizmu ukazuje Prus w dalszych losach dziewczyny, wyrwanej ze swojej "sfery" - jest zagubiona, wylękniona, wydaje się zaszczuta (jej ostrożność i niepewność opisana jest, gdy przychodzi do sklepu Wokulskiego po ukończeniu kursu szycia), finalnie jest upokarzana przez męża.
Czy lepiej dla Marianny byłoby nigdy nie "wyjść" z Powiśla? Czy dla Ziembiewicza lepszym losem byłoby pójście w ślady ojca? Czy Katarzyna, bohaterka powieści "Germinal" Emila Zoli, potrafiłaby znaleźć inne wyjście z opresyjnej sytuacji, skoro nawet autor w to wątpi, pisząc: "Upadła na wznak na liny i przestała się opierać, oddając się mężczyźnie zanim doszła do lat, z tą dziedziczną uległością dziewcząt z jej środowiska, sprawiającą, że jeszcze niemal w dzieciństwie tracą one cnotę"?
Jak na zagadnienie determinizmu patrzy współczesna kultura?
Jak środowisko i przestrzeń wpływają na interpretowanie siebie i świata przez bohatera?
Co w pamięci bohatera staje się z "przestrzenią utraconą" - on ją wymazuje?, zaprzecza jej istnieniu?, deformuje we wspomnieniach?, odkształca?, a może idealizuje?, sakralizuje? lub po prostu porzuca?
niedziela, 24 marca 2024
Gen AI i uprolowienie
A więc jestem na Festiwalu WUD Silesia 2024 „Miasto Wiedzy”. WUD, czyli interdyscyplinarny miks Wiedzy, Umiejętności i Doświadczeń. Chcę posłuchać głosów różnych stron na temat AI, bo ten temat stanowi myśl przewodnią finału tygodniowych spotkań i warsztatów. Po wstępnym zaciekawieniu, wychodzę w połowie. Przelewa się we mnie.
"Can't help myself",Sun Yuan y Peng Yu |
niedziela, 3 marca 2024
Czy można stworzyć idealny system edukacji?
Wygenerował Bing AI Creator. |
Przedstawiciele Edus [https://edus.org.pl/] zapytali mnie o refleksje na temat edukacji. Oto one:
sobota, 17 lutego 2024
Bett2024 pod hasłem "Sztuczna Inteligencja"
Zebrałam wszystkie ciekawostki dotyczące aplikacji, które zaobserwowałam podczas #BettUK2024.
Prekognicja surogatów
Podczas wykładu Tristan Harris i Aza Raskin pytają (LINK: tutaj): Czy wyginiemy z powodu nieumiejętności kontrolowania AI?
Wykład autorstwa Tristana Harrisa i Azy Raskina. |
Oto kilka pytań, które stawiają prelegenci:
sobota, 3 lutego 2024
Czy to jest już bezpieczne, czyli o szarej strefie Gen-AI
Mój tegoroczny pobyt na #BettUK2024 związany był głównie z szeroko rozumianym zagadnieniem AI. Intrygowało mnie, co na temat rozwijających się możliwości sztucznej inteligencji mogą mi powiedzieć eksperci z całego świata.
Generatywna sztuczna inteligencja (Gen-AI) to forma sztucznej inteligencji, która tworzy oryginalny tekst, obrazy i dźwięk. Modele Gen-AI są szkolone na zbiorach danych wykorzystywanych do tworzenia nowych treści, w oparciu o wzorce wyuczone podczas procesu uczenia [ŹRÓDŁO].
poniedziałek, 29 stycznia 2024
Jak wniknąć w opowieść zaplątaną w wierszu?
600 osób myśli nad sensem wiersza "I, Too" autorstwa Langstona Hughesa podczas ostatniego dnia #BettUK2024.
Spotkanie prowadzi Michael Rosen, spokojny, rzeczowy wykładowca uniwersytecki, autor książek dla dzieci. A zaczyna od wyznania, że w dzieciństwie nie lubił wierszy, bo nie potrafił rekonstruować ich historii. Może dlatego swoje wystąpienie zatytułował: "What does it mean to 'understand' a story?"
Czym jest SAMR?
Załóżmy, że jestem nauczycielem tradycjonalistą (czyli do tej pory pijam czarną kawę w filiżance) i chcę wprowadzić nowoczesne technologie do mojego nauczania.
Substitution - to po prostu przelanie tej samej kawy z filiżanki do przenośnego kubka termicznego. To nadal ta sama kawa, tylko miejsce jej umieszczenia inne. To miejsce nadal spełnia tę samą funkcję, czyli do niczego innego nie służy poza byciem pojemnikiem. Podobnie jak zadanie, w którym zamiast w zeszytach, poleci się uczniom pisać w edytorze tekstu. Wynikiem nadal będzie tekst, wyłącznie miejsce umieszczenia będzie inne.