Strony

piątek, 20 czerwca 2014

Działaj aktywnie

Działania aktywne nie są wyłącznie zabawą ani sztuką dla sztuki. Wymagają gruntownej podbudowy i powinny być (moim zdaniem) wykorzystywane albo jako zainspirowanie do tematu, albo jako jego podsumowanie.

Księga czarownicy
to zadanie realizowane, by utrwalić stosowanie przysłówków, trybu rozkazującego oraz przepisu. Wykorzystując jakikolwiek tekst o wiedźmach (fragment "Makbeta", "Wiedźmy" Roalda Dahla, fragment "Harry'ego Pottera" na temat eliksiru wielosokowego, "Czarownika z Archipelagu" le Guin, eliksir Łucji i innych utworów fantasy. Po stworzeniu listy produktów, polecamy ułożenie przepisu (składniki, potrzebne przybory kuchenne, sposób łączenia, dawkowanie mikstury, oczekiwane efekty, sposób podania). Wraz z magicznymi przepisami można tworzyć obrazki. Należy zwrócić uwagę na wykorzystanie przysłówków i trybu rozkazującego. Z przepisów uczniów tworzymy książkę (skanujemy, wywieszamy na gazetce itp.).


Co myślą ludzie na obrazach? 
Aplikacja PiZap pozwala na proste dodawanie dymków do zdjęć. W ten sposób można:
- stworzyć sprawozdanie z wydarzenia na podstawie zdjęć,
- opracować ilustrowaną wycieczkę po ciekawym miejscu,
- stworzyć streszczenie książki na podstawie własnych rysunków,
- ćwiczyć opis przeżyć wewnętrznych,
- ćwiczyć mowę zależną i niezależną,
- tworzyć wypowiedzi z utrudnieniem ortograficznym,
- ćwiczyć wykorzystanie znaków interpunkcyjnych,
- przekształcać narrację an dialog,
itp.


Ćwiczenie pisania opowiadania
Aplikacja Storybird ułatwia tworzenie fabuły. W opcji "Picture Book" mamy do dyspozycji wiele tematycznych galerii - wystarczy tylko ułożyć obrazki w kolejności i dodać do nich krótką narrację, dokładnie jak T U T A J  albo poniżej. Oczywiście można stosować ograniczenia (ilość stron, wybrana galeria), ale zależą one wyłącznie od potrzeb nauczyciela.


Innym sposobem jest wykorzystanie "Story Cubes", czyli dziewięciu kości z obrazkami. Narzucamy konkretne ograniczenia: ilość zdań, typ wypowiedzi, obecność dialogów lub mowy zależnej, elementy fantastyczne lub inne detale świata przedstawionego. Najważniejsza jest logika i spójność (wymagamy użycia przysłówków, wyrażeń przyimkowych i spójników).


Chmury wyrazowe
Powtórzenie wiadomości (części mowy, wyjątki ortograficzne) można wykonać przy pomocy aplikacji Wordle. Grupowanie wyrazów z trudnością ortograficzną albo konkretne części mowy podsumowuje umiejętności. Można również dowolnie komplikować zadanie (wypisać wszystkie przyimki z danego tekstu albo stworzyć rodzinę wyrazów) - inwencja należy do nauczyciela i uczniów :)

Sprawozdanie z wycieczki 
Przy pomocy aplikacji Pic Collage można wykonać wspaniałe sprawozdanie z wycieczki. Należy upewnić się, że uczniowie podczas wyprawy zaopatrzeni są w urządzenia mobilne (z systemem Android, bo tylko w takim środowisku pracuje wspomniana aplikacja). Następnie pilnujemy, by w danych miejscach robili zdjęcia (jeśli to młodsza grupa) lub liczymy na ich oryginalność. Pilnujemy, by notowali słowa przewodnika, które pomogą im zrobić krótkie podpisy i zamiast wykorzystywać "czas na posiłek" na smętne błąkanie się po restauracjach, można usiąść wspólnie na piknikowym kocu i wykonać "sprawozdania". Aplikacja jest bardzo łatwa w obsłudze, ma mnóstwo darmowych elementów graficznych, pozwala dodawać tekst i zdjęcia. W zabawny sposób można podsumować wyprawę, a dla spostrzegawczych i autorów ciekawostek możemy przeznaczyć drobną nagrodę.



Napisz do nauczycielki z zielonej szkoły 
Ocenianie adresowania koperty jest zawsze problematyczne, podobnie jak pilnowanie zapisu wyznaczników listu - wynika to z prostego faktu, że uczniom jest niemalże całkowicie obca forma tradycyjnego listu. Jedyne przesyłki listowe, z jakimi mogą mieć do czynienia w domu, to monity z banku lub oferty handlowe.
Zielona Szkoła to dobra okazja, bo:
- uczniowie obcują z piękną, nietypową przyrodą, która zachwyca i inspiruje (jest w swej odmienności charakterystyczna),
- uczniom towarzyszy mnóstwo wydarzeń,
- muszą sobie sami poradzić z drobnymi problemami, często prozaicznymi, jak np. suszenie ubrań, pranie, higiena,
- dużo się dzieje (zabawy ruchowe, turnieje, gry, wycieczki, wpadki własne lub kolegów, nietypowe rytuały).
Jak już wspominałam w innych postach, to emocje prowokują do pisania, dlatego też w sytuacji nietypowej o wiele łatwiej uczniom stworzyć zapis, który ponadto będzie po części opisem sytuacji, opisem miejsca lub przedmiotu, sprawozdaniem. Należy wyznaczyć minimum treściowe (np dwa wydarzenia albo opis dwóch elementów), ilościowe (np. strona A4) i docenić za zaangażowanie w różnego typu opisy. Najtrudniejszymi elementami jest dopilnowanie, by uczniowie umieścili w odpowiednim miejscu listu elementy formalne (datę, miejsce, nagłówek, formułę pożegnalną i podpis) oraz poprawnie zaadresowali kopertę (gdy jest to robione naprawdę, to się starają; bardzo chcą, by listy doszły). Zabawne sytuacje na poczcie: niezaklejone koperty (ale po co? :D), w dziwnych miejscach przylepione znaczki ("fuuj, ale ten klej niedobry"), adresy pisane w cały świat i wyrozumiały uśmiech urzędniczki pocztowej, która ledwie powstrzymuje się od śmiechu.


Można oczywiście poprosić o zrobienie sprawozdania w postaci znanej już z mojego bloga metody "jedynki" prasowej. Takie działanie doceniamy szczególnie, gdyż jest wykonywane zespołowo, wykorzystuje różne typy wypowiedzi, pozwala na tworzenie różnych tekstów, elementów graficznych, angażuje wyobraźnię.


Pomysły na projekty gimnazjalne można dać uczniom do przemyślenia już pod koniec roku szkolnego, by mogli albo zainspirować się do stworzenia własnych propozycji, albo zacząć przygotowywać się do realizacji wybranego działania. W tym roku proponuję działania:
1. Ciekawostki związane z miejscem (źródła literackie, historyczne, wywiad);
2. Historia pewnego budynku;
3. Sławny a nieznany - o ciekawym mieszkańcu mojego miasta,
4. Wojna oczami dwóch świadków,
5. Historia pewnego obrazu.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza