wtorek, 24 listopada 2015

TEG po raz trzeci

Tegoroczna, ogólnopolska inicjatywa promowania zagadnień edukacji globalnej sprzyja zadumie nad kondycją społeczną współczesnego człowieka, jak również inspiruje do poszukiwania nowych metod skutecznej realizacji "Milenijnych Celów Rozwoju", które spełnione miały zostać własnie do końca... 2015 roku. 


Mimo że UNICEF oraz ONZ opracowały plan pomocowy w formie precyzyjnie określonych "Celów Zrównoważonego Rozwoju", to nadal daleko nam do zakończenia misji poprawy losu wszystkich ludzi na ziemi, nauczenia się rozważnego korzystania z zasobów naturalnych, czy chociażby świadomego przyjmowania postawy wzajemnej tolerancji i życzliwości.

Tegoroczny TEG niejako zaanektował dwa święta ("Dzień Tolerancji" 16 XI oraz "Dzień Życzliwości" 21 XI), a hasło przewodnie "Równość - od słów do czynów" dało możliwość poszerzenia omawianych treści o zagadnienia realizowane w ramach dwóch prowadzonych w tym roku projektów "Nienawiść. jestem przeciw" CEO oraz "Stop dyskryminacji. Razem mamy siłę" Amnesty International.


Najpierw skupiliśmy się na "słowach". Uczniowie klas III gimnazjum przez tydzień pracowali w mieszanych zespołach. Ich zadaniem było przygotować maksymalnie dziesięciominutową wypowiedź, w której przedstawią dziesięć dowodów i jeden omówiony przykład sytuacyjny na poparcie faktu, że przydzielona im dziedzina życia społecznego w największym stopniu odpowiada za powstawanie lub pogłębianie się nierówności między ludźmi. Rozważania dotyczyły: polityki, warunków przyrodniczych, spraw społecznych oraz ekonomiczno-gospodarczych. Uczniowie musieli przekonać do siebie widownię - najwięcej głosów zebrał zespół ukazujący różne przykłady z życia społecznego jako najpoważniejszy czynnik powstawania konfliktów oraz rozbieżności w odniesieniu do praw czy kierunków potencjalnego rozwoju jednostki ludzkiej.


Dalszy ciąg spotkania odnosił się do drugiej części hasła przewodniego - "do czynów". Uczniowie uznali, że najszybciej porozumieć się można... przy stole. Przygotowali wiele niesamowitych potraw (kuchnie: ormiańska, turecka, saharyjska, gruzińska i ukraińska)! Widownia była zachwycona.



Podczas spotkania nagrodzono również zwycięską drużynę w konkursie plastycznym "Czym jest empatia?" Wygrali chłopcy z klasy IV omega.

Podczas krótkiej przerwy na głosowanie uczniowie mogli obejrzeć spot piętnujący stereotypy, nagrany przez klasę II gimnazjum "Gdybym był..." oraz prześledzić, jak wspomniana klasa druga włączyła się w inspirującą inicjatywę UNICEF "One shot is enough". Wiele osób wykonało również własne plakaty, a Samorząd stworzył symboliczną wizualizację loga imprezy.

Podsumowaniem spotkania było zaproszenie skierowane do chętnych, którzy pragnęliby zmierzyć się z grą terenową na temat zagadnień wchodzących w zakres edukacji globalnej (link tutaj:https://actionbound.com/bound/horyzont ).


Tłumaczenie przyczyn i konsekwencji zjawisk, ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę, przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń, przedstawianie perspektywy Globalnego Południa, a w szczególności kształtowanie krytycznego myślenia i zmiana postaw - te czynniki sprawiają, że spotkania tego typu są niezbędne w edukacji młodych ludzi. Mamy nadzieję, że TEG na stałe wpisze się w kalendarz imprez w naszej szkole.

W tegorocznych działaniach wzięło udział (na lekcjach przygotowując projekty, prezentacje, wystawy, gazetki) 120 osób z naszej szkoły.

Film nagrany przez gimnazjalistów: KLIKNIJ TUTAJ

Film wyświetlony, by rozpocząć spotkanie شوف الناس بقلبك في رمضان | Remove labels this Ramadan: ZOBACZ

Tutaj znajduje się prezentacja wykorzystana w tym dniu: LINK

Z kolei pod tym linkiem dostępny jest dokument google, przy pomocy którego opracowywaliśmy plan działania: LINK




Finałowe działania, to wspólna zabawa:

- kartki na plecach (każdy uczeń wpisuje kolegom/koleżankom miłe słowa - w końcu to Dzień Życzliwości),
- mural z szarego papieru (każdy uczeń pisakiem/długopisem wpisuje hasło potępiające nienawiść, dyskryminacje, nietolerancję),
- gra w ludzki węzeł (mnóstwo śmiechu).


Działania towarzyszące:
- Moduły II-IV z poradnika "Razem mamy siłę",
- Edmodo: Chimamanda Ngozi Adichie "Niebezpieczeństwo jednej historii" (o źródłach stereotypów); Groteska to tragizm komicznej bezsiły (S. Mrożek i obecna codzienność); rozprawka - "Człowiek: istota silna"; badanie przesłania kampanii społecznych; konsekwencje wynalazków (seria filmów dot. motywu sztucznej inteligencji oraz lektura "Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa" w kl. VI),
- wykonanie z uczniami kursu internetowego Miej Oko Na Nienawiść
- baza spotów kampanii społecznych do wykorzystania na lekcjach wychowawczych KLIKNIJ TUTAJ

Podziel się ze mną swoimi pomysłami na TEG! :)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz