niedziela, 18 września 2016

Misje w Kropki

Już po raz trzeci uczniowie naszej szkoły biorą udział w obchodach Międzynarodowego Dnia Kropki. Jest to święto kreatywności, aktywności, współpracy i odwagi działania, dlatego też w tym roku zaproponowaliśmy naszym uczniom udział w "Misjach w kropki".

W tym roku postawiliśmy na inne tłumaczenie metaforycznego znaczenia Dnia Kropki. Składa się na nie szereg czynności, które określić można wskazówkami:

- każde wielkie działanie zaczyna się od pierwszego kroku, myśli, odwagi czynu;
- jedna głowa niewiele zdziała, za to zespół (połączone kropki) jest potęgą;
- wiedza to umiejętność łączenia faktów i korzystania z wielu źródeł (naukowych, doświadczeń i zdolności innych, różnych dziedzin).

Zadania organizacyjne:

0. Zgłosić się do organizacji eventu na stronie organizatora TUTAJ oraz na wydarzeniu Facebook TUTAJ
1. Najlepiej założyć katalog/plik na dysku Google i tam wspólnie umieszczać informacje, jakie zadania chcielibyśmy zaproponować uczniom. Motywem przewodnim była oczywiście kropka, ale każdy nauczyciel danego przedmiotu miał tak opracować swoje zadania, by łączyło się to z zagadnieniem jego obszaru nauki (punkt, plama, fakt, początek, miejsce na mapie, znak...).
2. Ustalamy, ilu uczniów bierze udział w zabawie i z racji tego jak liczne mają być zespoły. To da nam informację, ile  "przystanków" zadaniowych potrzebujemy.
3. Dogadujemy się wspólnie z nauczycielami, kto co robi. Ponieważ uczniowie przechodzą podczas zadań z klasy do klasy, należy je jakoś oznaczyć (my nakleiliśmy numerki niezależne od numerów sal i liderzy zostali wcześniej poinformowani, że przemieszczają się w kolejności, a na każde zadanie mają 5 minut), a na korytarzach wyznaczyć nauczycieli, którzy poza pilnowaniem porządku będą mieli jakieś zadanie (np. ocena przebrania grupy, totemu kropkowego, rysowanego na wspólnej planszy potwora, punktów za nazwę, czy fotografowanie działań uczniów).
4. Należało przygotować dla każdego zespołu karty zaliczeń, umieścić w salach kody QR do obrazków z podpowiedziami do słów w grze "Words-in-dots".
5. Umówić się z nauczycielami co do wysokości punktowych nagród i opracować wzór, a potem wydrukować kupony.
6. Przygotować dla każdego nauczyciela wskazówkę z kolejnością przechodzenia grup, by mogli zespoły kierować do odpowiednich miejsc.
7. Podzielić uczniów na mieszane grupy i wywiesić listy dzień wcześniej, by wzbudzić zainteresowanie, oczekiwanie na działanie i ułatwić wspólne poznanie członków zespołu.
8. Przygotować wymagane materiały - kartki, pisaki, plansze oraz maksymalnie skrócić element wstępny, by uczniów nie zanudzić (mapa-event na świeciemapa-event w naszym krajuhistoria Vashtipiosenka).
9. Przygotować zadanie dodatkowe w ramach dogrywki (na przykład takie).
10. Przygotuj dyplomy, napisz sprawozdanie na stronę szkoły i wspólnie ze szkolnymi redaktorami wpis do umieszczenia na platformie (youngface.tv). Umieść spis swoich doświadczeń na wspólnym Padlecie (Padlet w Kropki).

W zmaganiach brały udział zespoły, w których skład wchodzili zarówno gimnazjaliści, jak i uczniowie starszej szkoły podstawowej (ale nie nauczyciele). Liderzy grup, czyli uczniowie klasy trzeciej gimnazjum, prowadzili swoje zespoły przez zadania wymagające przede wszystkim współdziałania, pracy zespołowej oraz logicznego myślenia.

Jaki cel ma takie rozwiązanie? Uczniowie młodsi, szczególnie czwartoklasiści, poznają nową dla nich grupę uczniów, uczą się również otwartości i zaufania starszym. Uczniowie klas czwartych często odczuwają lęk związany z nowym dla nich systemem nauki. Są przyzwyczajeni do rozwiązywania problemów przy wsparciu jednej "pani", tym samym nie zawsze potrafią współdziałać, pracować w zespole, poszukiwać wsparcia u innych uczniów, a nawet słuchać poleceń kierowanych do wszystkich. Wydają się być zaborczy i po kilkanaście razy zadają to samo pytanie, nie słysząc, że odpowiedź na nie została udzielona przed chwilą innemu uczniowi. Wdrażanie ich w zadania zespołowe, podczas których muszą drugą osobę zarówno uszanować, jak i współdziałać z nią, jest moim zdaniem bardzo wartościowe. 

Dlaczego liderami są gimnazjaliści? Takie zadanie uczy pokory i szacunku względem młodszych kolegów. Doświadczenie faktu, że młodszy kolega lub koleżanka mają wspaniałe talenty, pomysły, a zadaniem najstarszego jest umiejętnie tym pokierować, daje uczniom dużo satysfakcji. Uczniowie poznają niepisane tajniki podziału zadań, opanowują chęć narzucania rozwiązań, tym samym czerpiąc radość z pracy zespołu - później właśnie do tego faktu najczęściej się odnosili, gdy rozmawiałam z nimi, jak oceniają swoje działania. Niektórzy dokumentowali pracę swoich grup, inni inspirowali uśmiechem, dobrym słowem. Dla nauczycieli obserwujących zmagania zespołów było to budujące doświadczenie.

Drużyny zmagały się z zagadkami historycznymi, z poleceniami w języku angielskim, z konstruowaniem nietypowej fabuły w formie komiksu na języku polskim, jak również z zagadkami logicznymi na matematyce. Na holu należało stworzyć żywą rzeźbę lub napis, a piętro wyżej wyliczyć odpowiednią ilość kropli w zadaniu chemicznym, czy sprawnie posługiwać się kompasem i mapą przy wykonywaniu polecenia z przyrody. Podczas misji komputerowej uczniowie eksplorowali rozszerzoną rzeczywistość, a zadania z języka niemieckiego pozwoliły na poznanie obyczajów naszych sąsiadów. Misje przygotowane przez panią katechetkę to dowód, że zgłębianie wiedzy o religii może być wspaniałą zabawą, podobnie jak energetyczne zmagania na torze przeszkód przygotowanym dla odważnych na szkolnym podwórku, czy arcytrudne rozwiązywanie zagadek anglojęzycznych przy pomocy kodów QR "Words-in-dots". Nie zapomnieliśmy również o talentach artystycznych, dlatego zespoły musiały zaliczyć skomplikowaną misję plastyczną, jak również stworzyć totem swojej grupy, narysować Kropkowe Stworzenie, wymyślić oryginalną nazwę oraz pochwalić się swym wykropkowanym ubiorem. 

Dwanaście zespołów, dwanaście misji, pięć zadań dodatkowych, ale tylko trzech zwycięzców. Zwycięzcy otrzymali specjalne kupony punktowe do wykorzystania w pierwszym semestrze nauki. 

Co dalej?
Wyjdź poza schemat rozumienia kropki. Porozmawiaj o przypadku (Edyp, Peregrinus), o szacunku (My Strange Grandfather), o aluzjach i nawiązaniach (Mythopolis). Użyj do tego Edmodo.

Oraz moje dwa - najulubieńsze:




Brak komentarzy :

Prześlij komentarz