niedziela, 24 września 2017

Czym jest uważność?

Czy uważność przydaje się w życiu? Jak bardzo, skoro nawet słowo to nie istnieje, a autokorekta nieustannie je zakreśla?

Orbituję nadal w temacie fraszek Jana Kochanowskiego. Mimo że mam kontakt z tymi tekstami - jesli liczyć szkołę średnią i studia - całe wieki, nieustannie odkrywam w nich haczyk do przyłączenia kontekstów, przede wszystkim tekstów kultury z przestrzeni dotąd pomianych, czyli np. viralowe wpisy, memy, czy vlogi youtuberów.

Biesiadne lub filozoficzne spostrzeżenia Kochanowskiego, powstałe na bazie obserwacji tego "co ludzkie" i jemu "nieobce" paradoksalnie mają podobną drogę zaistnienia, jak kilkuminutowe odcinki serialu youtuberów pod zbiorczym tytułem "Tak mi się dziś pomyślało".

Na początku zaproponowałam uczniom zabawę, którą podpatrzyłam od Dariusza Martynowicza.



Proste ćwiczenie, a jest w nim uogólnienie, parafraza cytatu połączona z jego interpretacją, uważnie przepisany cytat z uwzględnieniem interpunkcji, interpretacja fragmentu tekstu (intencja nadawcy) i zapisanie jej swoimi słowami, precyzyjnie dobrany dowód z tekstu, konkluzja, formuła "Bądź jak Jan" (stanowiąca motywację do poznawania twórczości poety dla osób, które zapoznają się z memem).


Innym sposobem jest przeszukanie obszarów zainteresowania Kochanowskiego? Włączając w zasób typowych fraszek omawianych w siódmej klasie te trudniejsze, jak na przykład wymagające znajomości kontekstów "O Doktorze Hiszpanie", czy nawiązująca do poetyki Petrarki "Pieśń XXI, Księgi wtóre, Srogie łańcuchy...".

Możemy z uczniami wykonać rysnotkę "Co obserwował Kochanowski w swoim otoczeniu?" lub uzupełnić taką ciekawą graficzną notatkę wykonaną przez Mateusza Łyska dla grupy Myślografia.

Utwory Kochanowskiego w połączeniu z fraszkami Jana Izydora Sztaudyngera skłaniając do innej czynności. Który tekst mógłby być twoją sentencją? Który umieściłbyś na snapie? Z jakim obrazkiem połączyłbyś sparafrazowaną myśl fraszki, by stworzyć mem? Tak dużo możliwości.

Podsumowując pierwszą lekcję polecam pogranie z uczniami (tutaj przygotowane przeze mnie gry w Kahoot, Quizizz i dynamiczny cykl lekcji na mInstructor).

Czy jednak uważność przydaje się w życiu?

Proponuję uczniom obejrzenie kilku krótkich filmów: "Social media stalker", "Inaczej ułożone "pudełka", "Krytyczny odbiór informacji". Opcjonalnie "One second a day". W każdym z tych filmów przydaje się ostrożność, czujność, analizowanie faktów, spojrzenie z dystansu. Słowo "uważność" nabiera w rozmowie pełniejszego znaczenia, gdy uczniowie zaczynają je rozumieć jako przełamywanie stereotypów, świadome czytanie, rozwagę w używaniu mediów, a nawet niepozostawanie obojętnym na zdarzenia dnia codziennego.

Czy to już koniec lekcji? A czym dla uczniów jest uważność? Co się dzięki temu zyskuje? A może po cyklu lekcji uznają, że nie zyskuje się, a traci? Czas na stawianie własnej tezy i argumentację.



Dzień Kropki nie tylko o talentach

Międzynarodowe Święto Kreatywnych Działań Uczniowskich (Dot Day) obchodzone jest od 2008 roku i ma swoje źródło w popularności treści książeczki pod tytułem “The Dot” amerykańskiego pisarza i ilustratora Petera H. Reynoldsa, wydanej w 2003 roku.                 



piątek, 25 sierpnia 2017

Wychowawcza z Don Kichotem

Człowiek społecznie zaangażowany, potrafiący współpracować w zespole, twórczy i etyczny - czyż nie jest to cel, do którego dąży każdy wychowawca w odniesieniu do uczniów? 

Postaw nie da się wyszkolić nakazami, karami, czy dobrymi radami. Uczniowie muszą zobaczyć dany model zachowania w działaniu, prześledzić wszelkie warianty wyboru, a gdy spróbują postawić się w danej sytuacji, chociażby przykładem była postać fikcyjna, mogą daną zasadę albo przyjąć, albo odrzucić.

czwartek, 24 sierpnia 2017

Zamiast diagnozy na wejście

Pierwsze dni w szkole z nowymi klasami są zdominowane przez potrzebę poznania. Realizowane jest to na różne sposoby, często jednak sprowadza się do testu (nazywanego różnie: diagnozą, na wejście, otwierającym, nawet badaniem wyników, sprawdzianem umiejętności). Czy na prawdę "Back to School" musi rozpoczynać stresująca testomania?

Ewolucja smoka

Lekcję zaczynam od mojego pytania: jak zobrazować życie? "To linia", mówią. "Na tej linii są punkty, takie ważne wydarzenia", dodają inni. "Czyli punkty? Hmmm... Czy życie to zbieranie punktów?" - pytam. "Nie, to napotykanie punktów i rozumienie, dlaczego się pojawiły", mówi Wera. "Czyli takie kropki?" Śmieją się - no tak, takie kropki. "Czy kropki da się przewidzieć?', pytam ponownie. "Nie, ale one się pojawiają i wtedy wszystko się zmienia, kierunek. Mogą też sprawić, że inne fakty nabierają sensu." Rysuję więc zygzak, na jego szczycie wielkie kropki - czy tak? Kiwają głowami.

sobota, 19 sierpnia 2017

Oddane w depozyt

Czaiła się jakiś czas, w końcu podeszła i - jakby dla dodania sobie odwagi - wypluła zbyt szybko napastliwym tonem kilka słów, które nie dawały jej spokoju.

- Ale po co to robisz?

Oddychała głęboko, wzburzona swym charczącym głosem. Czy była obcesowa?

- Nie mogę wyjechać, by bronić puszczy. Nie zawsze udaje mi się być na protestach, a jako wolontariuszka mogę się angażować tylko czasami, z doskoku. Może więc uczenie uczniów, czym jest globalna odpowiedzialność, będzie moją silną bronią przeciw tym, którzy chcą zniszczyć świat? To taki mój protest oddany w depozyt. Czekam, aż zaprocentuje.

Postprawda mnie drąży

Słowo roku 2016. Jak to zazwyczaj bywa z modnymi słowami, powoli zatraca swój sens i niepostrzeżenie staje się wygodnym wytrychem na określenie wszystkiego. W odniesieniu do rzeczywistości szkolnej chodzi jednak o coś ważniejszego - umiejętność krytycznego myślenia.

Zanim przejdę do analizy zagadnienia i przedstawienia możliwych rozwiązań, proponuję zapoznanie się z poniższym wystąpieniem Sharyl Attkisson.



wtorek, 15 sierpnia 2017

Wszystko jest grą


Czas mija, a metody ciągle próbują nadążyć za sposobem postrzegania świata przez młodych ludzi. Jakiś czas temu pisałam o zaletach wprowadzania mechaniki gry do cyklu zajęć (zobacz TUTAJ). Tym razem chciałabym uzupełnić opisy metod o sposób połączenia działań z pracą na platformie Edmodo.

sobota, 18 lutego 2017

Gamifikacja przy pomocy Edmodo

Międzynarodowa platforma, której jestem ambasadorem, to nie tylko miejsce, gdzie można szybko przygotować testy dla uczniów. Okazuje się, że od kreatywności nauczyciela zależy wykorzystanie tego narzędzia, co potwierdza tezę odnoszącą się do użyteczności ICT - narzędzie jest tym, do czego je spożytkujesz.

Dlaczego odznaki?
Przede wszystkim warto zacząć od łatwości gromadzenia i przydzielania odznak na Edmodo. Mamy osobny panel "Gradebook", dzięki któremu bez problemu można obdarować przygotowaną przez nas odznaką członka naszej grupy.

Czytelna informacja dla uczniów, znana im z gier RPG

Niech w takim razie nauczanie będzie stopniowanym zadaniem, czemu nie? Odznaka, stanowi jasną informację dla rodziców, że dziecko spełnia się w szkole/grupie, jest dostrzegane. To promowanie pozytywnego zachowania. Wzmacnianie dobrych zachowań, a nie karanie. Rozbudzenie aktywności uczniów w odniesieniu do własnych działań pozanaukowych. Budowanie grupy - uświadamianie uczniom, że w różnorodności ich talentów tkwi siła zespołu, a nie w byciu do siebie podobnym. Przydzielanie odznak, to również możliwość docenienia każdego ucznia. Tak, naprawdę, każdego - odznaki podkreślają, że zdolny może być każdy!

TEG - po raz czwarty

Kluczowe pytanie, to: "Kiedy zaczyna się niepokój?"
W którym momencie człowiek jest zdolny do życia kosztem innego człowieka, do bezwzględnego patrzenia na cudzy wyzysk, poniżenie, nędzę, cierpienie fizyczne? Jakim momentem przełomowym jest ta chwila, w której obojętność staje się lepszym wyjściem, niż obrona słabszego? 


Kiedy ochrona swej warownej twierdzy czyniona jest w imię pogardy dla przyrody i ludzi innej rasy, narodowości, religii? Kiedy na sztandarach zaczyna pojawiać się hasło "Wolnoć Tomku w swoim domku"? Jeśliby się nad tym zastanowić, to przecież nie da się wyznaczyć żadnego momentu w historii, w którym jasno dałoby się dostrzec zaczątek myśli prowadzących do niepokoju. Owszem, znane są skutki, jak wojny, gospodarka rabunkowa, znęcanie się nad zwierzętami, zaśmiecanie ziemi, uzależnienie od karteli finansowych i wielkich rynków, wykorzystywanie, bullying, segregacja, slumsy, stereotypy, ksenofobia, obojętność, pogarda, wstręt, protekcjonalność, język nienawiści, hipokryzja, fałszywa filantropia, generalizacje, dokuczanie... Jednak, co jest pra-początkiem niepokoju?