
wtorek, 25 sierpnia 2015
Gra bez zahaczki

Etykiety:
drama
,
gamifikacja
,
gra
,
grupa
,
lektura
środa, 5 sierpnia 2015
Gramy w grę
Inicjatywa była w całości po stronie chłopaków z III gimnazjum. Na ich pytanie, jaka to może być gra, odpowiedziałam: "Żeby działała".
Nad tym zadaniem pracowali kilka miesięcy. Kilka razy przyszli z konkretnymi pytaniami, nie marudzili, nie wymawiali się - a przecież mogli - egzaminami, olimpiadą, rekrutacją. Powoli, rzetelnie doprowadzali do finału swój pomysł.
Kiedy dowiedziałam się, że gra powstanie na bazie książek z serii "Metro", niezwykle się ucieszyłam, bo lubię postapokaliptyczne klimaty. Byłam niezmiernie ciekawa efektu. Gdy dali mi znać, że już prawie kończą, zaproponowałam, by przetestować grę - miał to być sprawdzian całej ich pracy, bo tak właściwie dopiero rozgrywka mogła zweryfikować ewentualne błędy twórców.
Dzień premiery
Okazało się, że z różnych przyczyn uczniów gimnazjum nie będzie w szkole, dlatego też niejako z przypadku do rozegrania gry zgłosiła się cała piąta klasa. Po potwierdzeniu, że wszyscy będą mogli grać, nie odstępowali mnie przez kilka minut na krok, przesuwając się tłumnie z wyczekiwaniem w oczach. Byli gotowi nawet uciec z próby przedstawienia, by już zagrać.
piątek, 3 lipca 2015
niedziela, 21 czerwca 2015
Powtórka dla klasy pierwszej
Wszystkich uczniów klasy pierwszej gimnazjum (jak również inne osoby - chętne i głodne wiedzy) zapraszam do lekcji powtórkowych. Lekcje mają bardzo ciekawą formę dzięki narzędziom platformy edukacyjnej "mInstructor" firmy "Learnetic".
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
MOTYW ŚMIERCI W RÓŻNYCH TEKSTACH KULTURY
“Memento mori”. Mozaika (Pompeje). 30 B.C. — 14 A.D.
źródło: http://tinyurl.com/nd3s2ru
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
POEZJA JANA KOCHANOWSKIEGO
J. Matejko "Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki", 1862
źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Treny_normal.jpg
źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Treny_normal.jpg
sobota, 13 czerwca 2015
Zielonka, czyli Mission Impossible
Kiedy Riezl Manatad (Yuu Wii), wolontariuszka z Euroweek, wysłała mi zdjęcia misji, która była zadana uczniom podczas trwania Szkoły Liderów, nie przypuszczałam, że tak szybko uda mi się wykorzystać ten pomysł.
Zaczęło się od pytania "Więc co robimy?"
Mieliśmy świadomość, że realizowane od dwóch lat zmagania pt. "Rodzinki" już się zużyły. Jeździmy co roku na zieloną szkołę całą szkołą - taki wyjątkowy pomysł propagujemy od 20 lat. Wiąże się to z koniecznością zapewnienia rozrywki uczniom w rożnym wieku. Po zadanym wieczorową porą pytaniu zapadła cisza. Postanowiliśmy zapytać uczniów. Padały przeróżne propozycje: wycieczki do lasu, mecz w kosza, konkurs plastyczny, wieczory na plaży, gra w zadania, podchody, gry drużynowe, planszówki, zawody, turniej rzędów, strzelanie z balonów, szukanie rzeczy, mapy skarbów itp. Wtedy własnie przypomniało mi się zadanie, które uczniowie wykonywali podczas Euroweek. Gdy usiedliśmy w piątkę (ja, Ania, Olga, Darek i Basia), w pół godziny wymyśliliśmy aż 10 misji, a całe przedsięwzięcie nazwaliśmy "Mission Impossible".
Zaczęło się od pytania "Więc co robimy?"
Mieliśmy świadomość, że realizowane od dwóch lat zmagania pt. "Rodzinki" już się zużyły. Jeździmy co roku na zieloną szkołę całą szkołą - taki wyjątkowy pomysł propagujemy od 20 lat. Wiąże się to z koniecznością zapewnienia rozrywki uczniom w rożnym wieku. Po zadanym wieczorową porą pytaniu zapadła cisza. Postanowiliśmy zapytać uczniów. Padały przeróżne propozycje: wycieczki do lasu, mecz w kosza, konkurs plastyczny, wieczory na plaży, gra w zadania, podchody, gry drużynowe, planszówki, zawody, turniej rzędów, strzelanie z balonów, szukanie rzeczy, mapy skarbów itp. Wtedy własnie przypomniało mi się zadanie, które uczniowie wykonywali podczas Euroweek. Gdy usiedliśmy w piątkę (ja, Ania, Olga, Darek i Basia), w pół godziny wymyśliliśmy aż 10 misji, a całe przedsięwzięcie nazwaliśmy "Mission Impossible".
piątek, 1 maja 2015
Finał projektu czytelniczego
Uczniowie postanowili zaprojektować wnętrza naszej szkoły w nowej aranżacji z uwzględnieniem miejsc do czytania.
Praca w grupach polegała na zapoznaniu się z nowoczesnymi projektami przestrzennymi, wyborze obszaru do re-aranżacji oraz, po przemyśleniu funkcjonalności miejsca, na stworzeniu projektu obszaru, w którym gościłby użyteczny element, odnoszący się do czytelnictwa.
Uczniowie wcześniej zapoznali się z teoriami nowoczesnych dizajnerów oraz koncepcjami wschodnimi (szczególnie odnoszącymi się do sposobów pracy w zespole: „Shuhari 守破離"), czy sztuki tworzenia wynalazków (jap. „Chindōgu 珍道具”) - od pomysłu, do wcielania ich w życie, poprzez komplementarność elementów i współpracę, na przedstawianiu pomysłu kończąc.
Uczniowie, zorganizowani grupowo (podział losowy), bardzo chętnie współpracowali przy przekształcaniu przestrzeni szkoły – na papierze burzyli ściany, importowali wszelakie wynalazki, projektowali własne rozwiązania, zmieniali kolor, wymyślali dekoracje, czy opracowywali nowe udogodnienia, wdrażali abstrakcyjne nowości, które – być może – zagoszczą w codziennym życiu może za… sto lat?... Co najważniejsze: pracowali zespołowo, a po uściśleniu koncepcji pracy – wspólnie dążyli do wykonania szkicu innowacji.
Etapy pracy:
Praca w grupach polegała na zapoznaniu się z nowoczesnymi projektami przestrzennymi, wyborze obszaru do re-aranżacji oraz, po przemyśleniu funkcjonalności miejsca, na stworzeniu projektu obszaru, w którym gościłby użyteczny element, odnoszący się do czytelnictwa.
Uczniowie wcześniej zapoznali się z teoriami nowoczesnych dizajnerów oraz koncepcjami wschodnimi (szczególnie odnoszącymi się do sposobów pracy w zespole: „Shuhari 守破離"), czy sztuki tworzenia wynalazków (jap. „Chindōgu 珍道具”) - od pomysłu, do wcielania ich w życie, poprzez komplementarność elementów i współpracę, na przedstawianiu pomysłu kończąc.
Uczniowie, zorganizowani grupowo (podział losowy), bardzo chętnie współpracowali przy przekształcaniu przestrzeni szkoły – na papierze burzyli ściany, importowali wszelakie wynalazki, projektowali własne rozwiązania, zmieniali kolor, wymyślali dekoracje, czy opracowywali nowe udogodnienia, wdrażali abstrakcyjne nowości, które – być może – zagoszczą w codziennym życiu może za… sto lat?... Co najważniejsze: pracowali zespołowo, a po uściśleniu koncepcji pracy – wspólnie dążyli do wykonania szkicu innowacji.
Etapy pracy:
- ustalenie, co oznacza kultura i architektura zaangażowana społecznie (wprowadzenie zagadnień z
dziedziny edukacji globalnej i ekologii),
dziedziny edukacji globalnej i ekologii),
- przypomnienie zasady 3 x R w odniesieniu do projektowania,
- wspólne ustalenie, dlaczego ważne jest czytanie (dla społeczeństwa i dla jednostki),
- wspólne ustalenie, dlaczego ważne jest czytanie (dla społeczeństwa i dla jednostki),
- praca nad projektem (sfotografowanie wyznaczonego dla grupy miejsca w szkole, wykonywanie rysunkowego projektu na arkuszu papieru z rolki - wzmacnia integrację),
- wykorzystanie Canva, Tagxedo i PicPac do wykonania dokumentacji,
- złożenie filmu w Movie Maker
- źródło muzyki: TU (alfa) TU (omega)
W tym roku w "Grze czytelniczej" bierze udział 484 drużyn. Szczegóły TU.
Również uczniowie SP pracowali nad zadaniem (czwarta omega, alfa).
W tym roku w "Grze czytelniczej" bierze udział 484 drużyn. Szczegóły TU.
Również uczniowie SP pracowali nad zadaniem (czwarta omega, alfa).
Subskrybuj:
Posty
(
Atom
)