niedziela, 21 czerwca 2015

Powtórka dla klasy pierwszej

Wszystkich uczniów klasy pierwszej gimnazjum (jak również inne osoby - chętne i głodne wiedzy) zapraszam do lekcji powtórkowych. Lekcje mają bardzo ciekawą formę dzięki narzędziom platformy edukacyjnej "mInstructor" firmy "Learnetic". 


MOTYW ŚMIERCI W RÓŻNYCH TEKSTACH KULTURY

“Memento mori”. Mozaika (Pompeje). 30 B.C. — 14 A.D.
źródło: http://tinyurl.com/nd3s2ru


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


POEZJA JANA KOCHANOWSKIEGO

J. Matejko "Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki", 1862
źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Treny_normal.jpg


sobota, 13 czerwca 2015

Zielonka, czyli Mission Impossible

Kiedy Riezl Manatad (Yuu Wii), wolontariuszka z Euroweek, wysłała mi zdjęcia misji, która była zadana uczniom podczas trwania Szkoły Liderów, nie przypuszczałam, że tak szybko uda mi się wykorzystać ten pomysł.


Zaczęło się od pytania "Więc co robimy?" 

Mieliśmy świadomość, że realizowane od dwóch lat zmagania pt. "Rodzinki" już się zużyły. Jeździmy co roku na zieloną szkołę całą szkołą - taki wyjątkowy pomysł propagujemy od 20 lat. Wiąże się to z koniecznością zapewnienia rozrywki uczniom w rożnym wieku. Po zadanym wieczorową porą pytaniu zapadła cisza. Postanowiliśmy zapytać uczniów. Padały przeróżne propozycje: wycieczki do lasu, mecz w kosza, konkurs plastyczny, wieczory na plaży, gra w zadania, podchody, gry drużynowe, planszówki, zawody, turniej rzędów, strzelanie z balonów, szukanie rzeczy, mapy skarbów itp. Wtedy własnie przypomniało mi się zadanie, które uczniowie wykonywali podczas Euroweek. Gdy usiedliśmy w piątkę (ja, Ania, Olga, Darek i Basia), w pół godziny wymyśliliśmy aż 10 misji, a całe przedsięwzięcie nazwaliśmy "Mission Impossible".

piątek, 1 maja 2015

Finał projektu czytelniczego

Uczniowie postanowili zaprojektować wnętrza naszej szkoły w nowej aranżacji z uwzględnieniem miejsc do czytania. 

Praca w grupach polegała na zapoznaniu się z nowoczesnymi projektami przestrzennymi, wyborze obszaru do re-aranżacji oraz, po przemyśleniu funkcjonalności miejsca, na stworzeniu projektu obszaru, w którym gościłby użyteczny element, odnoszący się do czytelnictwa.

Uczniowie wcześniej zapoznali się z teoriami nowoczesnych dizajnerów oraz koncepcjami wschodnimi (szczególnie odnoszącymi się do sposobów pracy w zespole: „Shuhari 守破離"), czy sztuki tworzenia wynalazków (jap. „Chindōgu 珍道具”) - od pomysłu, do wcielania ich w życie, poprzez komplementarność elementów i współpracę, na przedstawianiu pomysłu kończąc.

Uczniowie, zorganizowani grupowo (podział losowy), bardzo chętnie współpracowali przy przekształcaniu przestrzeni szkoły – na papierze burzyli ściany, importowali wszelakie wynalazki, projektowali własne rozwiązania, zmieniali kolor, wymyślali dekoracje, czy opracowywali nowe udogodnienia, wdrażali abstrakcyjne nowości, które – być może – zagoszczą w codziennym życiu może za… sto lat?... Co najważniejsze: pracowali zespołowo, a po uściśleniu koncepcji pracy – wspólnie dążyli do wykonania szkicu innowacji.


Etapy pracy:

- zapoznanie się z nowościami architektonicznymi (np. strony: TU albo TU)
- ustalenie, co oznacza kultura i architektura zaangażowana społecznie (wprowadzenie zagadnień z
dziedziny edukacji globalnej i ekologii),
- przypomnienie zasady 3 x R w odniesieniu do projektowania,
- wspólne ustalenie, dlaczego ważne jest czytanie (dla społeczeństwa i dla jednostki),
- praca nad projektem (sfotografowanie wyznaczonego dla grupy miejsca w szkole, wykonywanie rysunkowego projektu na arkuszu papieru z rolki - wzmacnia integrację),
- wykorzystanie Canva, Tagxedo i PicPac do wykonania dokumentacji,
- złożenie filmu w Movie Maker
- źródło muzyki: TU (alfa) TU (omega)

W tym roku w "Grze czytelniczej" bierze udział 484 drużyn. Szczegóły TU.
Również uczniowie SP pracowali nad zadaniem (czwarta omegaalfa).


niedziela, 26 kwietnia 2015

Pomysły i arteterapia (ciąg dalszy)

Spis treści

Wynalazek - Wonka i "Magiczne drzewo"
Drama i empatia - nauczyciel i uczeń w "Syzyfowych pracach"
Moja Narnia - projekt Narnijczycy
Molierowskie przebieranki - na podstawie "Skąpca"
Listy z niebytu
Zróbmy to razem - projekty 
Przeszłość bohatera - na podstawie lektury "Zew krwi"

Euroweek po raz drugi, czyli czwarty

Na blogu po raz drugi napiszę trochę szerzej o Euroweek (TUTAJ oraz TUTAJ pierwszy). Miałam okazję już czterokrotnie brać udział w tej inicjatywie (która, dodam, liczy sobie w sumie dopiero pięć lat). Wydaje mi się, że kilka nowych spraw w tym temacie wartych jest opisania.

JA I SPOŁECZNOŚĆ

W tym roku bardzo często odnoszono się w warsztatach do tematu społeczności. Działania nie ograniczyły się - jak to było poprzednim razem - wyłącznie do szoku kulturowego, czy stereotypów związanych z identyfikacją społeczną ról kobiet i mężczyzn. Tym razem uczniowie na przykładzie fragmentu wypowiedzi Osła, bohatera filmu Shrek oraz filmu “Identity” podejmowali dyskusję, czym są relacje społeczne.


"Maski"


"Ogry są jak cebula"

Nie mogłam się powstrzymać, by nie skojarzyć sobie tego tematu z fragmentem wypowiedzi Makbeta, Achillesa, Rzeckiego, czy z wierszem W. Szymborskiej.

Uczniowie, bardzo wprawnie moderowani przez wolontariuszy, dochodzili do ustaleń w kwestii: "co mi każą-czego ja chcę" oraz "kim jestem wśród ludzi-kim tworzą mnie ludzie". Takie pogłębienie zagadnienia relacji społecznych bardzo zaangażowało uczniów (mimo, że się nie znali, tworzyli prawie 60 osobową grupę, to potrafili kulturalnie dyskutować, pogłębiać temat).

piątek, 10 kwietnia 2015

Wybory Książek


08f125_319ab48757f64230a784c0733f904bd2-page-001
W dniu 26 marca wszyscy uczniowie naszej szkoły brali udział w ogólnopolskiej akcji "Wybory Książek".Organizatorem jest redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole” we współpracy z Towarzystwem Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich oraz redakcją „Biblioteki Szkolne Online”. Patronem wyborów jest minister edukacji narodowej.

Przedsięwzięcie skierowane jest do uczniów wszystkich typów szkół na terenie całego kraju i ma na celu:
- Poznanie i upowszechnienie faktycznych zainteresowań czytelniczych uczniów.
- Dostosowanie księgozbiorów bibliotek do zainteresowań czytelniczych uczniów.
- Promocję czytelnictwa.
- Promocję bibliotek szkolnych w środowisku szkolnym i lokalnym.
- Kształtowanie postaw obywatelskich.
- Upowszechnienie zasad organizacji wyborów.

DSCN0379 (Kopiowanie)

Po głosowaniu uczniowska komisja sporządziła szkolny wykaz najciekawszych książek oraz przygotowała sprawozdanie, które zostało przesłane organizatorom. Nasi uczniowie wytypowali ponad setkę ciekawych pozycji książkowych.

Wśród najpopularniejszej dziesiątki znalazły się:
1. "Hobbit" J.R.R.Tolkien
2. "Harry Potter" (cała seria)  J.K.Rowling
3. "Dzieci z Bulerbryn" A. Lindgren
4. "Mikołajek" (cała seria) R.Gościnny, J.J.Sempe
5. "Opowieści z Narnii" (cała seria) C.S.Lewis
6. "Władca pierścieni" (cały cykl) J.R.R.Tolkien
7. "Detektyw Pozytywka" G.Kasdepke
8. "Igrzyska śmierci" (cała seria) S.Collins
9. "Muminki" T. Jansson
10. "Dziennik Cwaniaczka" J.Kinney