Zadania były realizowane w tygodniu 17-21.11.2014 przez wyznaczone osoby, dotyczyły działań w różnych klasach. Finałowe przedsięwzięcie miało na celu zaprezentowanie działania zespołów oraz podzielenie się wnioskami z innymi. Spotkanie finałowe miało formę wykładów, projekcji, prezentacji, przedstawień dramowych, zadań praktycznych oraz warsztatów. Podjęliśmy się wykonania zadań po raz drugi - mając już doświadczenie, łatwiej było wszystko zorganizować.
Działania skierowane były do uczniów klas 1-3, 4-6 szkoły podstawowej oraz 1-3 gimnazjum. W części prezentacyjnej wzięło udział 20 osób oraz reszta uczniów w charakterze widowni. Prezentacja podzielona została na dwie części – pierwsza zorientowana była na uczniów młodszych, druga dla gimnazjalistów (podejmowane tam były trudniejsze zagadnienia). Łącznie zaangażowani bezpośrednio w działania byli wszyscy uczniowie naszej szkoły, rodzice i 8 nauczycieli, przedstawiciele schroniska „Nadzieja na dom” oraz Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” (a w poszczególne zadania również pracownicy fundacji „Dom Aniołów Stróżów”, lokalni edukatorzy, dietetyk, pracownicy restauracji McDonald’s czy Bengal Tandoori, rodzice pracujący jako laboranci na UŚ oraz drobni sklepikarze).
Działania przygotowawcze, realizowane w mniejszych grupach:
Zajęcia pt. „Stereotypy zaczynają się od kuchni” obejmowały klasy II gimnazjum (red. JW). Zgodnie z założeniami edukacji globalnej uczniowie uznali zagadnienie kuchni za ciekawy temat do zbadania. Po analizie tekstów literackich zastanawiali się, jakie najdziwniejsze potrawy uda im się znaleźć zarówno w polskiej, jak i zagranicznej kulturze. W tym celu w grupach wyszukali w Internecie i opracowali przepisy na przyrządzenie danych potraw (salceson, ryba po grecku, bigos kontra meduza, jaskółcze gniazda). Przepis należało zredagować w trybie rozkazującym, następnie w oparciu o jego treść przygotować składniki z papieru i opracować serię ujęć, które po zmontowaniu stworzyć miały film w technice animacji poklatkowej. Podobne zadanie realizowała klasa IV alfa (prowadząca pani Ania) - LINK DO RELACJI
Klasa III gimnazjum brała udział w zajęciach „Na słodko czy na słono (historia przypraw)” (red. KJ) oraz wykonywała prezentacje wybranych kuchni świata. Prześledzili też drogę niektórych potraw na globalny rynek. Na koniec sprawdzili, kto z nas w domu je „globalnie”. Wzięli pod lupę weekendowe obiady i omawiali, skąd pochodzą jedzone potrawy. Kolejne zajęcia poświęcone były historii przypraw. Zwrócili uwagę na ich różnorodność i pochodzenie: z kory, z kwiatów, z owoców, z korzeni czy z nasion. Omówili właściwości przypraw oraz to, jak wpływają na smak i zapach przygotowywanych potraw. Zastanawiali nad pytaniem – na słodko czy na słono? W przeprowadzonej ankiecie wśród wszystkich gimnazjalistów większość wybrała „na słono”. Uczniowie mieli również okazję porozmawiać wirtualnie z panią dietetyk, która odpowiedziała na nurtujące pytania. Ostatecznie doszli do wniosku, że w tej samej chwili nie wszyscy na świecie mają zapewniony jakikolwiek posiłek, dlatego też po miłej dyskusji podjęli szereg ważnych decyzji: przede wszystkim przegląd własnych lodówek, czyli kontrola terminu przydatności produktów, zakupy z głową, dzielenie się z innymi, prawidłowe przechowywanie i niemarnowanie żywności. Pojawiły się też ciekawe pomysły na wykorzystanie resztek pożywienia.
Uczniowie klasy I gimnazjum dyskutowali na temat przekąsek istniejących w naszym regionie i w innych regionach świata. (red. AK) Przeprowadzili ankietę wśród pracowników restauracji Mc Donald’s. Wynika z niej, że ta jedna restauracja, w której byliśmy obsługuje dziennie nawet kilkuset klientów. Uczniowie zabrali z restauracji karty informujące klientów o składzie i wartościach odżywczych popularnych przekąsek i porównali wiedzę o składzie przekąsek z restauracji z naszymi informacjami uzyskanymi z innych źródeł (Internet, artykuły w prasie). Następnie uczniowie wykonali dwa plakaty informujące konsumentów o faktycznym składzie przekąsek. Wspólnie z innymi gimnazjalistami obejrzeli fragmenty filmu “Super size me” i dyskutowali na temat roli i wpływu reklamy na sposób żywienia młodzieży.
Ulubiona przekąska dziecka, to w ponad 30% przypadków czekolada, baton, ciastko, ewentualnie „mleczna kanapka”. Na drugim znalazły się chipsy, dopiero na trzecim owoce. Rodzice pytani o ulubione napoje dzieci odpowiadali najczęściej, że jest to sok (43%) i wymieniali popularne marki słodzonych napojów, które sokami nie są. Drugie miejsce zajęły słodzone napoje gazowane (32%), dopiero na trzecim znalazła się woda. Z wniosków badania wynika, że dieta polskich dzieci to głównie cukier (prawie 40% je słodycze codziennie), a coraz częściej także frytki (co trzecie zjada je kilka razy w tygodniu). Problemem są też sklepiki szkolne gdzie królują słodkie i słone przekąski zamiast kanapki z ciemnego pieczywa, czy niesłodzonego jogurtu. Wskazywano także na niską świadomość żywieniową wśród osób, które decydują o asortymencie sklepików szkolnych. Większość nie zdaje sobie sprawy w jak wielu produktach ukryty jest cukier.
Nad zagadnieniem „Woda - cenne dobro” (red. MS) zastanawiali się uczniowie klasy III szkoły podstawowej. Miliony dzieci na całym świecie nie mają dostępu do czystej wody, a jej zdobycie wiąże się często ze śmiertelnym niebezpieczeństwem, co obrazuje spot reklamowy pt. "Journey". Minutowy film przygotowany przez amerykańską agencję Casanova Pendrill to element długofalowego programu "Tap Project" prowadzonego przez UNICEF. "Są dzieci, które przez to przechodzą, by dostać szklankę wody" – głosi hasło -"A Ty przez co przechodzisz?". Na koniec uczniowie zastanawiali się, jak dbać o wodę. Podsumowaniem ich przemyśleń były prace plastyczne (oszczędzanie wody, obieg wody w przyrodzie, dbanie o zasoby wody). Multimedia pomocne: LINK || LINK
Z kolei klasa IV, zainspirowana lekturą „Momo” M. Ende oraz filmem: "Los nie jest pisany" ("Destiny is not written"), które sprzeciwia się traktowaniu losu życiowego jako odgórnej konieczności, przeprowadziła dyskusję na temat przykładów dzieci z całego świata, których sytuacja życiowa przypomina los Momo (red. JW). W ten sposób przeszli do problemu ogólnoświatowego: bezdomność i ubóstwo dzieci. Uczniowie podają przykłady dzieci z: Moskwy, Delhi, Katmandu, Limy, Etiopii, Memphis, Rio de Janeiro, Sofii, Bukaresztu, Nowego Yorku, Californii, Brazylii, Wietnamu, Chin. Zadaniem uczniów było nie tylko podanie miejsc, w których dzieci się znajdują, ale również określenie przyczyn ich bezdomności. Mimo że wiele z przykładów, to dzieci, które podobnie jak Momo uciekły z domów dziecka, to uczniowie ustalili zasadniczą różnicę – tym dzieciom nikt nie poświęca czasu. Czas, jako główna metafora lektury, staje się uniwersalnym zagadnieniem, które poddane analizie, odnosi do spostrzeżeń ogólnych. Zadaniem uczniów jest napisanie wypowiedzi: Napisz, jak rozumiesz stwierdzenie, że najcenniejszym podarunkiem dla innych jest czas?
Działania ogólne:
Warsztaty „W zdrowym ciele zdrowy duch” (dla młodszych uczniów, red. ES, RC). Tematem dnia było "Zdrowe odżywianie". Wprowadzeniem była prezentacja o zdrowym odżywianiu, z której uczniowie dowiedzieli się o witaminach i o tym, co powinniśmy jeść, a także, że nie powinni spożywać słodyczy, chipsów oraz pić napojów gazowanych. Po zakończonej prezentacji klasy I-III przygotowały zdrowe śniadanie. Klasy I przygotowały kanapki i szaszłyki owocowe, klasy II sok marchewkowy i cytrusowy, klasy III koktajle i babeczki owocowe. Po przygotowaniu produktów, uczniowie sprzedawali je naszym starszym kolegom i koleżankom. Pieniądze oddali na potrzeby schroniska "Nadzieja na dom" dla bezdomnych zwierząt. Zajęcia były przeprowadzane w ramach szkoleń, których celem jest zainteresowanie nauczycieli tematyką współzależności między Globalnym Południem a Globalną Północą, zrównoważonego rozwoju, praw człowieka, a ponadto dostarczenie nauczycielom podstawowej wiedzy z zakresu edukacji globalnej i zaprezentowanie metod edukacyjnych, które można wykorzystać z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. LINK DO RELACJI
Starsi uczniowie dokonania swoich grup prezentowali podczas spotkania „Porozumienie zaczyna się od uprzejmości” w ramach Światowego Dnia Życzliwości (red. AL). Jego celem było uwrażliwienie ludzi na wzajemną życzliwość, wzbudzenie w nich pozytywnych emocji. Jest to apel przeciwko problemom i często smutnej rzeczywistości. Uczniowie zgodzili się z prowadzącymi, że edukacja globalna zaczyna się od postawy otwartości, a tę gwarantuje wzajemna życzliwość. Uczniowie klas drugich gimnazjum, w ramach zajęć z etyki, przeprowadzili projekt „Dzień Życzliwości”. Zorganizowano zabawę z „życzliwymi karteczkami”. Ogłoszono również wyniki klasowych ankiet - Życzliwy uczeń. Zakończeniem spotkania było wspólne oglądanie filmów i prezentacji, wykonanych przez poszczególne grupy uczniów podczas realizacji ich zadań grupowych. LINK DO RELACJI
Mocne strony
Ze strony koordynatora dużym sukcesem było połączenie w formie happeningu działań wielu nauczycieli oraz fakt, że nauczyciele spontanicznie włączyli się w zaproponowane działania, dobrze bawiąc się przy ich tygodniowym przygotowywaniu i finałowej realizacji. Udało się znakomicie zaangażować uczniów. Szczególnie polecamy włączanie w działania filmów i spotów oraz zaangażowanie uczniów w działanie na rzecz młodszych kolegów lub tworzenie zespołów mieszanych wiekowo. Świetnie się to sprawdza podczas zadań praktycznych. Bardzo łatwo jest zaangażować lokalną społeczność (np. pracowników fundacji oraz schroniska, lokalnych edukatorów, dietetyka, pracowników restauracji McDonald’s czy Bengal Tandoori oraz drobnych sklepikarzy, którzy chętnie brali udział w akcji świadomego kupowania, pomagali w przeprowadzaniu badań, wywieszali plakaty promujące oszczędne gospodarowanie zawartością lodówki i oszczędzanie wody) oraz rodziców (chętnie przychodzą, by zobaczyć działania swoich dzieci, pomagają w wykonaniu potraw i organizacji kiermaszu, służą fachową pomocą – np. wypożyczenie mikroskopu, dostęp do laboratorium). W działaniach łatwo wykorzystuje się TIK, połączenia strumieniowe i portale społecznościowe, np. do przeprowadzania ankiet wśród znajomych, jak to zrobiła grupa mająca dokonać analizy domowych lodówek. Z CEO otrzymaliśmy naklejki, które rozdaliśmy uczniom zaangażowanym w prezentowanie pracy grup (szkoda, że nie mieliśmy nagród dla wszystkich uczniów).
Już za rok kolejny TEG. Ciekawe, co znowu wymyślimy...? :)
Z kolei klasa IV, zainspirowana lekturą „Momo” M. Ende oraz filmem: "Los nie jest pisany" ("Destiny is not written"), które sprzeciwia się traktowaniu losu życiowego jako odgórnej konieczności, przeprowadziła dyskusję na temat przykładów dzieci z całego świata, których sytuacja życiowa przypomina los Momo (red. JW). W ten sposób przeszli do problemu ogólnoświatowego: bezdomność i ubóstwo dzieci. Uczniowie podają przykłady dzieci z: Moskwy, Delhi, Katmandu, Limy, Etiopii, Memphis, Rio de Janeiro, Sofii, Bukaresztu, Nowego Yorku, Californii, Brazylii, Wietnamu, Chin. Zadaniem uczniów było nie tylko podanie miejsc, w których dzieci się znajdują, ale również określenie przyczyn ich bezdomności. Mimo że wiele z przykładów, to dzieci, które podobnie jak Momo uciekły z domów dziecka, to uczniowie ustalili zasadniczą różnicę – tym dzieciom nikt nie poświęca czasu. Czas, jako główna metafora lektury, staje się uniwersalnym zagadnieniem, które poddane analizie, odnosi do spostrzeżeń ogólnych. Zadaniem uczniów jest napisanie wypowiedzi: Napisz, jak rozumiesz stwierdzenie, że najcenniejszym podarunkiem dla innych jest czas?
Działania ogólne:
Warsztaty „W zdrowym ciele zdrowy duch” (dla młodszych uczniów, red. ES, RC). Tematem dnia było "Zdrowe odżywianie". Wprowadzeniem była prezentacja o zdrowym odżywianiu, z której uczniowie dowiedzieli się o witaminach i o tym, co powinniśmy jeść, a także, że nie powinni spożywać słodyczy, chipsów oraz pić napojów gazowanych. Po zakończonej prezentacji klasy I-III przygotowały zdrowe śniadanie. Klasy I przygotowały kanapki i szaszłyki owocowe, klasy II sok marchewkowy i cytrusowy, klasy III koktajle i babeczki owocowe. Po przygotowaniu produktów, uczniowie sprzedawali je naszym starszym kolegom i koleżankom. Pieniądze oddali na potrzeby schroniska "Nadzieja na dom" dla bezdomnych zwierząt. Zajęcia były przeprowadzane w ramach szkoleń, których celem jest zainteresowanie nauczycieli tematyką współzależności między Globalnym Południem a Globalną Północą, zrównoważonego rozwoju, praw człowieka, a ponadto dostarczenie nauczycielom podstawowej wiedzy z zakresu edukacji globalnej i zaprezentowanie metod edukacyjnych, które można wykorzystać z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. LINK DO RELACJI
Starsi uczniowie dokonania swoich grup prezentowali podczas spotkania „Porozumienie zaczyna się od uprzejmości” w ramach Światowego Dnia Życzliwości (red. AL). Jego celem było uwrażliwienie ludzi na wzajemną życzliwość, wzbudzenie w nich pozytywnych emocji. Jest to apel przeciwko problemom i często smutnej rzeczywistości. Uczniowie zgodzili się z prowadzącymi, że edukacja globalna zaczyna się od postawy otwartości, a tę gwarantuje wzajemna życzliwość. Uczniowie klas drugich gimnazjum, w ramach zajęć z etyki, przeprowadzili projekt „Dzień Życzliwości”. Zorganizowano zabawę z „życzliwymi karteczkami”. Ogłoszono również wyniki klasowych ankiet - Życzliwy uczeń. Zakończeniem spotkania było wspólne oglądanie filmów i prezentacji, wykonanych przez poszczególne grupy uczniów podczas realizacji ich zadań grupowych. LINK DO RELACJI
Mocne strony
Ze strony koordynatora dużym sukcesem było połączenie w formie happeningu działań wielu nauczycieli oraz fakt, że nauczyciele spontanicznie włączyli się w zaproponowane działania, dobrze bawiąc się przy ich tygodniowym przygotowywaniu i finałowej realizacji. Udało się znakomicie zaangażować uczniów. Szczególnie polecamy włączanie w działania filmów i spotów oraz zaangażowanie uczniów w działanie na rzecz młodszych kolegów lub tworzenie zespołów mieszanych wiekowo. Świetnie się to sprawdza podczas zadań praktycznych. Bardzo łatwo jest zaangażować lokalną społeczność (np. pracowników fundacji oraz schroniska, lokalnych edukatorów, dietetyka, pracowników restauracji McDonald’s czy Bengal Tandoori oraz drobnych sklepikarzy, którzy chętnie brali udział w akcji świadomego kupowania, pomagali w przeprowadzaniu badań, wywieszali plakaty promujące oszczędne gospodarowanie zawartością lodówki i oszczędzanie wody) oraz rodziców (chętnie przychodzą, by zobaczyć działania swoich dzieci, pomagają w wykonaniu potraw i organizacji kiermaszu, służą fachową pomocą – np. wypożyczenie mikroskopu, dostęp do laboratorium). W działaniach łatwo wykorzystuje się TIK, połączenia strumieniowe i portale społecznościowe, np. do przeprowadzania ankiet wśród znajomych, jak to zrobiła grupa mająca dokonać analizy domowych lodówek. Z CEO otrzymaliśmy naklejki, które rozdaliśmy uczniom zaangażowanym w prezentowanie pracy grup (szkoda, że nie mieliśmy nagród dla wszystkich uczniów).
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz