Serwis "Literka" skasował wszystko - całą bazę danych. Moje artykuły poszły w niebyt. Udało mi się odkopać gdzieś jeden, ale to i tak nie jest ta publikowana wersja.
Odczuwam straszną złość głównie w stosunku do siebie - jestem pewna, że zapisywałam i nawet drukowałam te teksty, ale mieszkam chyba na styku z czarną dziurą, albo mam poltergeista w domu, bo moje usilne poszukiwania kończą się prawie niczym...
ODNALEZIONY nr 1
"Psychologia wychowania a język polski"
Nauczanie języka polskiego nie jest łatwym zadaniem w świecie, w którym zmienia się rozumienie kodu językowego z linearności na hipertekstualność. Wrażeniowość i mnogość bodźców, jakie w łatwy nierzadko sposób gwarantują multimedia oraz zuniwersalizowana nowomowa emotikonów wygrywają z trudną sztuką scalania logicznych kompozytów zdaniowych w spójną całość, przenoszenia znaczeń na pokłady wyobraźni i w efekcie imaginowania ich podświadomie, przetwarzania, wykorzystywania w argumentacji, używania jako przykładu sposobu rozumienia i interpretowania świata, finalnie włączania w proces tworzenia tożsamości przez młodego człowieka.
czwartek, 23 stycznia 2014
Mapy myśli na e-tablicy, czyli...
...jak ciekawie pracować z lekturą na lekcji w gimnazjum.
Nie jest łatwo zachęcić do czytania, a jeszcze trudniej do pisania o tym, co zostało przeczytane. Emocje gimnazjalisty ulegają dziwnemu nakładaniu się i w efekcie wydaje mu się, że w stosunku do wielu rzeczy czuje on podobnie (co jest często synonimem lub wyskalowanym stopniem słowa "fajnie") lub doświadcza natłoku emocji, których nie potrafi uporządkować (stąd skróty myślowe, swobodne przechodzenie od dowodzenia do kaznodziejstwa, czy nieumiejętność powiązania oceny z przykładem realizacji zjawiska).
Postanowiłam w swojej pracy z gimnazjalistami pracować na tekstach, które z jednej strony odnoszą do postaw uniwersalnych, o których można dyskutować, a z drugiej strony generują duże pokłady emocji (różnego typu), co ułatwia potem uczniowi tworzenie wypowiedzi pisemnej.
Nie jest łatwo zachęcić do czytania, a jeszcze trudniej do pisania o tym, co zostało przeczytane. Emocje gimnazjalisty ulegają dziwnemu nakładaniu się i w efekcie wydaje mu się, że w stosunku do wielu rzeczy czuje on podobnie (co jest często synonimem lub wyskalowanym stopniem słowa "fajnie") lub doświadcza natłoku emocji, których nie potrafi uporządkować (stąd skróty myślowe, swobodne przechodzenie od dowodzenia do kaznodziejstwa, czy nieumiejętność powiązania oceny z przykładem realizacji zjawiska).
Postanowiłam w swojej pracy z gimnazjalistami pracować na tekstach, które z jednej strony odnoszą do postaw uniwersalnych, o których można dyskutować, a z drugiej strony generują duże pokłady emocji (różnego typu), co ułatwia potem uczniowi tworzenie wypowiedzi pisemnej.
sobota, 4 stycznia 2014
Zanim umkną - trzeba zebrać
Możliwe, że komuś przyda się w przyszłości to, jak pracuję na blogach z uczniami, dlatego postanowiłam zebrać w jednym poście (który będzie sukcesywnie uaktualniany) podejmowane przeze mnie działania. Szczegółowych wyjaśnień udzielam w artykule "BLOG POD KONTROLĄ"
Realizowane zadania będę umieszczać rosnąco, czyli każde nowe działanie będzie ponad poprzednim :D Oczywiście każde zadanie jest komentowane przez nauczyciela na blogu ucznia (jeśli macie inny pomysł przekazywania informacji zwrotnej, to proszę o sugestie). W opisie zadań używam skrótów: PP - oznacza poziom podstawowy, PR - poziom rozszerzony.
Realizowane zadania będę umieszczać rosnąco, czyli każde nowe działanie będzie ponad poprzednim :D Oczywiście każde zadanie jest komentowane przez nauczyciela na blogu ucznia (jeśli macie inny pomysł przekazywania informacji zwrotnej, to proszę o sugestie). W opisie zadań używam skrótów: PP - oznacza poziom podstawowy, PR - poziom rozszerzony.
sobota, 21 grudnia 2013
Tematyka społeczna na lekcjach języka polskiego?
Jednym z punktów nowej podstawy programowej, zarówno dla gimnazjum jak i szkoły podstawowej, jest uczenie o wartościach. Jest to trudny temat, bo nie operuje definicjami, a przykładami zachowań.
Pewne ogólne zasady moralne, wspólne dla wszystkich ludzi na świecie, mogą być naginane lub zafałszowane przez stereotypy społeczne, niepisane konwenanse, czy uzus. Ponadto umysł człowieka, który przygotowany jest na walkę z niedoborem, ale nie potrafi bronić ciała przed nadmiarem, musi być odpowiednio stymulowany, by potrafił zrozumieć taki emocjonalny stan rzeczy, którego nigdy nie zaznał i w zakresie którego nie odczuwa niedosytu. Samotność, zagubienie, cierpienie są nierzadko stanami chwilowymi i uczniom nie jest łatwo zrozumieć, jaka jest głębia danego stanu, a co dopiero przeprojektować sposoby radzenia sobie z nim, rozpoznawania go, czy przeciwdziałania.
Pewne ogólne zasady moralne, wspólne dla wszystkich ludzi na świecie, mogą być naginane lub zafałszowane przez stereotypy społeczne, niepisane konwenanse, czy uzus. Ponadto umysł człowieka, który przygotowany jest na walkę z niedoborem, ale nie potrafi bronić ciała przed nadmiarem, musi być odpowiednio stymulowany, by potrafił zrozumieć taki emocjonalny stan rzeczy, którego nigdy nie zaznał i w zakresie którego nie odczuwa niedosytu. Samotność, zagubienie, cierpienie są nierzadko stanami chwilowymi i uczniom nie jest łatwo zrozumieć, jaka jest głębia danego stanu, a co dopiero przeprojektować sposoby radzenia sobie z nim, rozpoznawania go, czy przeciwdziałania.
wtorek, 17 grudnia 2013
Najlepsi w kraju!
Projekt „Być świadomym konsumentem” zajął pierwsze miejsce w kraju w konkursie na najlepszy projekt edukacyjny.
Zadania objęte projektem realizowane były w ramach tegorocznej edycji europejskiego Tygodnia Edukacji Globalnej, którego hasło brzmiało: „Wybierz zrównoważony styl życia”. Uroczystość wręczenia certyfikatów miała miejsce 13.12.2013 r. w siedzibie ORE w Warszawie na konferencji podsumowującej projekt „Edukacja globalna zadaniem każdego nauczyciela”.
czwartek, 5 grudnia 2013
Dużo działań w krótkim czasie.
Najpierw TEG. Inicjatywa międzynarodowa. Współpraca, przedsięwzięcia, zgranie finału. W projekcie brali udział uczniowie Prywatnej Szkoły Podstawowej nr 5 w Sosnowcu oraz Niepublicznego Gimnazjum nr 1 w Sosnowcu (wchodzą one w skład Zespołu Szkół Prywatnych "Twoja Przyszłość").
Projekt, obejmujący działania dziewięciu grup zadaniowych, wpisywał się w tematykę obchodów tegorocznego Tygodnia Edukacji Globalnej, którego hasło brzmiało: „Wybierz zrównoważony styl życia!” Finał akcji zrealizowany był w dniu 19.11.2013r. w godzinach 11:00-14:00. Happening wieńczył całą serię zadań przygotowywanych poprzez uczniów podczas trzytygodniowych spotkań z poszczególnymi nauczycielami. Spotkanie finałowe miało formę wykładów, prezentacji, przedstawień dramowych, zadań praktycznych oraz warsztatów. W działania włączeni byli uczniowie, ich rodziny, pracownicy szkoły i społeczność lokalna.
Potem filmy kręcone przez Kamila. Jeden na konkurs "Nakręć się na wybory" - organizatorem konkursu jest Komisja Europejska – Przedstawicielstwo w Polsce, przy udziale partnerów: Ministerstwa Edukacji Narodowej (patronat honorowy) oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej. Drugi o szkole przyszłości pt. „Kamera! Akcja! Nowoczesna edukacja”, którego organizatorem jest "MillionYou".
Na końcu XI Jesienne Ogrody Literackie.
Zapraszam również do poczytania gazetek klasy I omega:
Subskrybuj:
Posty
(
Atom
)