piątek, 6 lutego 2015

Podchody w bibliotece

Zadanie: Warsztaty w bibliotece


Uczniowie klasy Alfa postanowili zachęcić młodszych kolegów ze szkoły podstawowej do częstszego przebywania w bibliotece. Podczas zastanawiania się nad formą realizacji zadań, uczniowie stwierdzili, że dzisiaj uczniowie nie odwiedzają bibliotek, bo po prostu nie wiedzą, w czym to miejsce mogłoby być im przydatne. Wskazywali na łatwość wyszukiwania informacji w Internecie oraz na konserwatyzm bibliotekarzy, którzy nie organizują dla uczniów zadań, rozwijających ich umiejętności.

Problem badawczy: uczniowie wiedzą, że mogą coś znaleźć, ale nie wiedzą jak.

Działanie: przygotowanie podchodów w bibliotece.

Etapy pracy nad zadaniem:

1. Wizyta w Miejskiej Bibliotece Publicznej Filia 20 w Sosnowcu. Rozeznanie się w księgozbiorze podręcznym i warunkami korzystania z niego. Kultura pracy w bibliotece.

2. Wspólne opracowanie zadań dla uczniów (korzystanie z księgozbioru, dostosowywanie poleceń do możliwości uczniów młodszych ) – zajęło to ponad 2 godziny (21.01.), spotkanie popołudniowe, po lekcjach wraz z nauczycielem.

3. Przygotowanie arkuszy oraz kodów QR (do rozlosowania grup).

4. Przygotowanie na terenie szkoły krótkiego instruktażu dla młodszych uczniów (czym jest spis treści, indeks, jak zbudowane jest hasło, jak odczytywać informacje z przypisów i notatek pod zdjęciami, znaczenie skrótów, katalog, sygnatura) – półgodzinna prezentacja w wykonaniu gimnazjalistów (26.01.).

5. Wspólna wyprawa do Filii 20 i koordynowanie pracy zespołów (27.01.), dwugodzinna praca nad zadaniami (gimnazjaliści pomagali troszkę uczniom IV klasy).

Zadanie zostało uwiecznione przez pracowników Biblioteki: TUTAJ

Skutki: uczniowie gimnazjum wykazali się kreatywnością w opracowywaniu zadań, dbali sami o realizację pomysłu, kulturalnie zachowywali się w bibliotece i w stosunku do młodszych kolegów i koleżanek, dostrzegli wartość umiejętności wyszukiwania informacji.


Zadanie: Uczniowska biblioteka

Już w 2011 roku uczniowie zauważyli, że ich młodsi koledzy mają ograniczony dostęp do książek, ponieważ w szkole brak biblioteki. Postanowili sami taką bibliotekę założyć i się nią opiekować.

Problem badawczy: uczniowie wiedzą, że biblioteka jest ważna.

Działanie: organizacja uczniowskiej biblioteki.

Etapy pracy nad zadaniem:

1. Zorganizowanie pomieszczenia na bibliotekę, przyniesienie z piwnic regałów, oczyszczenie ich, zadbanie o wystrój.

2. Zaplanowanie kampanii „Przynieś książkę do biblioteki”. Uczniowie stworzyli plakaty, zachęcające do przynoszenia z domu zbędnych książek, które mogłyby być ciekawe dla uczniów klas I-IV. Akcja rozszerzyła swój zasięg, gdyż włączyli się do niej: rodzice, samorząd, instytucje lokalne (teatr, wydawnictwo regionalne). Uczniowie wpadli również na pomysł, by wysyłać listy intencyjne do pisarzy i wydawnictw z prośbą o ofiarowanie książek do ich biblioteki.

3. Przygotowanie akcji „Czytaj z nami” – uczniowie zorganizowali chętnych kolegów i koleżanki z innych klas do działań „Mały czyta dużemu” oraz do nagrywania audiobooków, opracowali katalog książek oraz wyznaczyli spośród siebie dwóch opiekunów biblioteki, którzy regularnie dyżurują na przerwach w pomieszczeniu, zaplanowali również i wykonali „Ścianę QR” – miejsce z kodami, przenoszącymi do zasobów online (Wolne Lektury oraz Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej) oraz mądrości „Loesje”. W przyszłym semestrze przygotowywać będą filmy, foniksy i audiobooki z baśniami.

4. W ramach promocji biblioteki podjęli się wykonania badań ankietowych, jakie książki są najpopularniejsze i jaką formę preferują czytelnicy. Były to badania na rozległej wiekowo i terytorialnie grupie: 573 ankiet papierowych i 112 ankiet online. Działania te mają pomóc w przyszłości poszukiwanie konkretnych pozycji do wzbogacenia księgozbioru.

5. W drugim semestrze uczniowie przygotowują się do „Wyborów Książek” (http://www.wyboryksiazek.pl/), wyrazili również swoje zdanie dot. lektur w ankiecie organizowanej online przez CEO.

Skutki: uczniowie gimnazjum wykazali się kreatywnością w opracowywaniu metod pozyskania książek, przepytali młodszych kolegów nt. preferencji czytelniczych, dbali sami o realizację pomysłu, kulturalnie zachowywali się w stosunku do młodszych kolegów i koleżanek oraz w kontaktach z podmiotami zewnętrznymi, rodzicami, nauczycielami, dyrekcją, dostrzegli wartość działania na rzecz innych.



1 komentarz :

  1. Jestem pod wrażeniem Waszych działań, podobają mi się wnioski z całości i duże zaangażowanie uczniów. Gratuluję i pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń